Garage Devisch

Snel groeien door overnames

Met Christophe Devisch staat intussen al de vijfde generatie aan het hoofd van het bedrijf. In 1903 werd het eerste atelier opgericht in Eernegem in hartje West-Vlaanderen. Intussen neemt de jonge CEO haast elk jaar een ander bedrijf over om de groep verder uit te bouwen. Doel is om in korte tijd te verdubbelen in omvang. “Onze strategie is erop gericht om de klanten in West-Vlaanderen een uitgebreide keuze te bieden aan voertuigen met daarbij een volledige dienstverlening dicht in zijn buurt. Het bedrijf is gestart in 1903 in Eernegem, maar heeft intussen al zes vestigingen. We zijn begonnen als een Hyundai-dealership, maar intussen verdelen we ook de merken MG, Maxus, Renault en Dacia. Op die manier kunnen we onze klanten het hele pallet aanbieden: nieuw en tweedehands, klassieke brandstoffen en elektrisch, bestelwagens en vrijetijdsvoertuigen, jeeps en breaks, het duurdere segment en een prijsgunstig alternatief. Maar ook qua dienstverlening staan we steeds sterker: onderhoud, herstellingen in onze eigen ateliers, een carrosserieafdeling, carwash, leasing. In dat hele aanbod speelt het schaalvoordeel een belangrijke rol waardoor we kosten over een groter volume kunnen verdelen. Door meer nieuwe auto’s te verkopen, krijgen we ook de eerste keuze van de tweedehandswagens. Dat segment wordt steeds belangrijker. Dat hebben we zelf ervaren toen tijdens de corona-lockdown onvoldoende nieuwe wagens geleverd werden. Maar ook nu de elektrificatie aan de gang is, verkiezen heel wat consumenten gebruikte voertuigen vanwege de betaalbare prijzen,” zegt Christophe Devisch. Op het vlak van snelle groei en een focus op schaalgrootte heeft Christophe Devisch al heel wat ervaring opgedaan. Het bedrijf begon zijn uitbreiding met de opstart van een heel nieuwe eigen vestiging. Daarna volgden enkele overnames van bestaande garages. “Als je die twee manieren van aanpak vergelijkt, zie je dat het veel langer duurt om een goed draaiende zaak op te bouwen. In een bestaande garage heb je al een aanwezig cliënteel. Voor ons is het misschien nog belangrijker dat we met een overname ook de juiste medewerkers aantrekken met een goede mentaliteit. Ik ben ervan overtuigd dat de sfeer tussen de mensen op de vloer maakt dat de klanten tevreden zijn en ook terugkomen. Bij elke nieuwe overname is dat voortaan het belangrijkste criterium,” zegt Christophe Devisch.

Overnamebegeleiding

Ik wil wel een stuk verdere professionalisering, maar tegelijk wil ik ook de verstandhouding met mijn ouders optimaal houden. Een eerste opdracht voor Certifin was de extra ondersteuning bij de overnames van bijkomende garages. Het gaat dan om de ad hoc waardering van mogelijke targets en de volledige begeleiding bij aankoop. Dat houdt in: waardering, onderhandeling, intentieverklaring, boekenonderzoek, aankoop van de aandelen en de integratie. Dat is heel goed verlopen voor de nieuw gekochte site in Torhout met een Renault-Dacia garage. Een belangrijk aspect daarvan is dat ook de uitwerking van het businessplan en de presentatie bij de bank tot in de puntjes is voorbereid. Je merkt dat de bankiers appreciëren hoe dit nu verloopt. Ze sturen onze documenten meteen door naar de afdeling kredietbeoordeling.” Certifin begeleidt het autobedrijf ook bij het optimaliseren van de groepsstructuur. “Op dat vlak is er een bijzondere meerwaarde om samen te werken met een partner met die financiële expertise. Het gaat dan bijvoorbeeld over de behandeling van het vastgoed dat we aankopen (ook in het kader van de waarborgen voor de banken). Maar we pakken daarnaast onze leasingservice aan door die onder te brengen in een aparte entiteit. Enzovoort. De meerwaarde van Certifin is erg belangrijk voor ons,” zegt Christophe Devisch.

Externe CFO

Naast die speciale begeleiding van overnames, rekent hij ook op een externe CFO die één dag per week langskomt om te helpen. Jasper Dely van Certifin zorgt bijvoorbeeld voor de maandelijkse rapportering voor de garagegroep, maar begeleidt ook de interne boekhoudster bij haar taken. Daarnaast focust hij op de contacten met de bank, de notaris en dergelijke. “Ik ben vooral blij met de maandelijkse rapportering en budgettering want dat laat mij toe om veel sneller in te grijpen. In het verleden hebben we altijd een terugval in het ene segment kunnen opvangen door een verbetering in een andere afdeling. Maar zoiets zie je gewoonlijk veel te laat in de resultaten. Iedereen in de sector weet echter dat er een moeilijke periode aankomt met consumenten die op de rem gaan staan. Nu zie ik heel snel wat het gevolg daarvan is op onze resultaten en kan ik meteen bijsturen. Tijdens mijn opleiding automanagement in Nederland leerde ik al over het belang daarvan. Bij onze noorderburen is het ook ingeburgerd, maar ik hoor dat in België minder dan 10% van de bedrijven maandelijks zijn eigen resultaat beoordeelt. Dat zou ik niet meer willen,” zegt Christophe Devisch.

Team van financiële partners

De externe CFO werkt dan ook nauw samen met de eigen boekhoudster van Devisch maar ook met het accountantskantoor dat de BTW- en belastingaangifte indient. “We werken dus met een aantal verschillende partijen die elkaar voortdurend op de hoogte houden en blijven communiceren in functie van het beste resultaat,” zegt Christophe Devisch. Denkt hij er dan niet aan om die hele financiële functie in huis te nemen en het zelf te doen? “Daar zijn wij te klein voor. Als je de kosten en baten daarvan berekent, dan zijn wij nu niet in staat om te betalen voor een voltijdse CFO. Ik vind het daarom een goede oplossing om hetzelfde niveau van financiële dienstverlening te krijgen van een aantal mensen met een aanvullende expertise die ik voor een beperkte periode of voor een specifieke opdracht kan inschakelen. We zullen nog heel wat groter moeten zijn vooraleer we dat zelf in eigen huis kunnen doen.”

“Christophe rekende op de eigen financiële medewerker maar door de groei schakelden we Certifin in.
Hun ervaring met de gevoeligheden in een familiebedrijf waren doorslaggevend.”